Zorgvisie

Onze visie

Onze visie op zorg is gebaseerd op de principes van het handelingsgericht werken (HGW). Hierbij staan volgende uitgangspunten centraal: 

1. De onderwijsbehoeften van elke leerling staan centraal

Binnen onze school vinden we het zeer belangrijk dat kinderen graag naar school komen, dat ze zich goed voelen op school en betrokken zijn. Het welbevinden van de kinderen is dan ook één van de prioriteiten binnen onze school. Door een veilig klasklimaat te creëren voor alle kinderen, proberen we om bij alle kinderen dit welbevinden en een gevoel van veiligheid en geborgenheid te bereiken.  

Om deze veiligheid en geborgenheid maximaal na te streven, is het belangrijk om tijdig mogelijke onderwijsbehoeften en hulpvragen te ontdekken. Belangrijk hierbij is om in de eerste plaats te kijken naar wat het kind nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken en niet enkel te vertrekken van een eventuele diagnose.

Bij dit alles is een goede samenwerking met de context waar het kind opgroeit en een goede communicatie tussen leerjaren, kleuter- en lagere school, secundaire scholen, … ook noodzakelijk. Externe partners die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het kind mogen hier ook zeker niet vergeten worden. Enkel en alleen wanneer alle betrokken partijen als partner gehoord worden, kunnen we constructief samenwerken om maximale kansen te creëren voor kinderen. 

2. De kracht in leer-kracht

Wanneer we de totale ontwikkeling van een kind goed opvolgen, kunnen eventuele ontwikkelings- of leerachterstanden, voorsprong, sociaal-emotionele moeilijkheden, … tijdig ontdekt worden. Centraal in deze opvolging, staat de klasleerkracht. Hij zorgt voor optimale leerkansen waarbij aandacht is voor de schoolse ontwikkeling, maar ook voor andere talenten van de kinderen.

Natuurlijk staat de klasleerkracht er ook niet alleen voor, maar laat hij zich hierin bijstaan door het zorgteam, het CLB en andere partners.

3. Het positieve benutten

Wij proberen binnen onze school voornamelijk te vertrekken vanuit de positieve of sterke kanten van leerlingen. Hieruit vertrekken we om mogelijkheden te zoeken voor de aanpak van moeilijkheden/ onderwijsbehoeften. Wanneer te veel gefocust wordt op wat moeilijk gaat, zouden de kwaliteiten van het kind onterecht vergeten kunnen worden.

Vanuit dit uitganspunt hebben we ook oog voor de talenten van onze leerlingen. We diepen deze uit en gebruiken ze waar mogelijk en bieden kansen om deze te tonen aan anderen. 

Als laatste kijken we niet enkel naar het kind, maar benutten we ook positieve aspecten uit de context waarin het kind opgroeit en de sterke kanten van ouders en leerkrachten. Dit alles nemen we mee in de zoektocht naar een haalbare aanpak waar alle betrokkenen achter kunnen staan. 

 4. Doelgericht

Elke stap die genomen wordt bij het werken met onze kinderen, staat steeds in functie van een vooropgesteld doel. Zowel bij het begeleiden van een klas, kleine groepjes of individuele leerlingen, zijn doelen de eerste stap. Ze bieden alle betrokkenen duidelijkheid over waar we naartoe gaan en zorgen ervoor dat we efficiënt handelen. Ook worden deze doelen gebruikt om regelmatig terug te blikken en te evalueren. 

5. Systematisch en transparant 

Binnen een handelingsgerichte aanpak is het belangrijk om eerst grondig na te denken en dan pas te handelen. Voordat we aan de slag kunnen gaan, is het van belang om op een nauwkeurige en volledige manier te werk te gaan in het verzamelen van relevante informatie. Hiermee proberen we ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van het kind, de context, alternatieve verklaringen of interventies voldoende aandacht krijgen. 

Wanneer systematisch te werk wordt gegaan bij het traject van leerlingen, zorgt dit voor een houvast bij het zorgteam en CLB. Het resulteert ook in een onderbouwd besluit dat voldoende rekening heeft gehouden met alle aspecten rond het kind. Het transparant communiceren van deze systematische werkwijze zorgt er als bonus ook voor dat alle partijen de werkwijze kennen en begrijpen. Hierdoor voelen zij zich betrokken bij het proces en is de kans op acceptatie groter. 

6. Constructief samenwerken met alle partijen 

In het ondersteunen en stimuleren van de totale persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen, staan we niet alleen! Zowel binnen als buiten de school zijn er heel wat deskundigen die participeren in dit proces.  Binnen onze school is het zorgen voor onze leerlingen een zaak van het hele schoolteam. Hierbij worden leerkrachten en CLB-medewerkers gezien als professionals die elk vanuit hun eigen vakkennis bespreken wat goed gaat en wat moeilijker is voor het kind. Ze analyseren de situatie en zoeken op die manier naar een aanpak die werkt.

Ook ouders worden sterk betrokken in deze wisselwerking. Zij zijn ervaringsdeskundigen, zij kennen hun kind door en door, en zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind. Zij mogen dus zeker niet vergeten worden in deze dialoog. 

Ongeacht de leeftijd, vinden we het ook zeer belangrijk dat kinderen betrokken worden in hun eigen ontwikkeling. Ook zij krijgen de kans om hierin hun steentje bij te dragen. De manier waarop zij zichzelf zien, bepaalt hun gedrag en motivatie om te werken. Het belang hiervan mag zeker niet onderschat worden!

7. Afstemming en wisselwerking 

Binnen onze werking met leerlingen zijn we ons ervan bewust dat het gedrag van kinderen steeds gekaderd moet worden binnen een groter geheel. Kinderen staan continu in wisselwerking met hun omgeving. Deze wederzijdse beïnvloeding vraagt om afstemming zodat we ervoor kunnen zorgen dat er een ‘match’ ontstaat en geen ‘mismatch’. Bij een goede ‘match’ slagen de leerkacht en ouder(s) erin om tegemoet te komen aan de noden van het kind. Vanuit deze visie kunnen we een leer- of gedragsprobleem dan ook niet toeschrijven aan het kind of aan de omgeving, maar eerder aan een mismatch tussen de twee. 

Wanneer we botsen op een moeilijkheid bij een bepaalde leerling, wordt deze dan ook bekeken als een moeilijkheid bij deze leerling, in deze klas, bij deze leerkracht, in deze school. Informatie over al deze aspecten kan ons aanknopingspunten bieden bij het uitbouwen van een traject. In dit traject moet wel steeds respectvol omgegaan worden met leerlingen, ouders, opvoeders en leerkrachten. Vandaar kiezen we ervoor om dit steeds in overleg met alle betrokkenen op te bouwen. 

Naar top