Zorgplan

Zorgplan

Om onze zorgvisie in de praktijk te realiseren, hanteren we een zorgbeleid dat verloopt volgens het zorgcontinuüm. Hierbij worden leerlingen, ouders en leerkrachten ondersteund door het zorgteam. Ook externen zoals het CLB, KOSMOS, GIO, ... ondersteunen het leerkrachtenteam bij de zorg voor onze leerlingen. Overleg tussen deze partners en het team gebeurt onder leiding van de zorgcoördinator. Deze zorgt ervoor dat de zorgvisie gehandhaafd wordt en vervult taken op drie niveau’s, nl. het niveau van de school, de leerkracht en de leerlingen. 

Om het traject van onze leerlingen op een transparante manier in kaart te brengen en op een handelingsgerichte manier aan te pakken, maken we gebruik van het digitale platform ‘Broekx’.  

Het zorgcontinuüm

Binnen het zorgcontinuüm worden 4 fasen onderscheiden: 

Fase 0: Brede basiszorg
Fase 1: Verhoogde zorg
Fase 2: Uitbreiding van zorg
Fase 3: Doorverwijzing naar een school op maat

Fase 0: Brede basiszorg 

Dit omvat het algemene klasgebeuren. 

  • Klasleerkracht centrale figuur
  • Zorg voor een veilig pedagogisch klimaat
  • Gestructureerd klasmanagement
  • Verschillen aanvaarden en er positief mee omgaan
  • Regelmatige opvolging, signalering en bijsturing
  • Proberen om problemen te voorkomen
  • Verminderen van risicofactoren
  • Versterken beschermende factoren
  • Bewaken van welbevinden en betrokkenheid
  • Eventuele ondersteuning door zorgteam
Fase 1: Verhoogde zorg 

Wanneer we merken dat het algemene klasaanbod onvoldoende is, dan worden er extra stappen ondernomen. 

  • Schoolteam beschikt over voldoende deskundigheid
  • Intern overleg om te zoeken naar een gerichte aanpak
  • Ontwikkelingskansen en -stimulansen bieden
  • Handelingsgerichte aanpak
  • Klasleerkracht wordt ondersteund door zorgteam 
Fase 2: Uitbreiding van zorg
  • Nood aan bijkomende deskundigheid
  • CLB betrekken bij probleemanalyse
  • Onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind staan centraal
  • Ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en ouders ook belangrijk
  • Gepaste diagnostiek op basis van:
    • Leerlingdossier 
    • CLB-dossier 
    • Vragenlijsten 
    • Observaties 
    • Gesprekken 

Leersteuncentrum kan ingeschakeld worden

Fase 3: IAC 

Individueel aangepast curriculum
Overstap naar school op maat 

Naar top